E-learning Informele Zorg

De opdrachten

Waarden en dilemma’s

MBO | Waarden en dilemma's | Drietal | 60 minuten

Lees de casus: Bram en zus Tonny Casus: Bram Jongerius en zijn zus Tonny  (geanonimiseerd) Naam: Bram Jongerius (03-09-1963) Indicatie: WLZ ZZP7 VG Juridische status: Vrijwillig Bram is een man van 50 met een matige verstandelijke handicap. Bram heeft een totaal IQ van 43 en zijn ontwikkelingsleeftijd-equivalent is rond de vier jaar. De zussen van […]

start

SOFA-model

MBO | SOFA-model | Drietal | 45 minuten

In deze opdracht ga je de verschillende rollen verkennen van de mantelzorger, met name de rol van de persoonlijke relaties met de naaste(n). Bestudeer hiervoor eerst de pagina’s  4 tot en met 8 van de publicatie:  Werkboek samenwerking mantelzorgers Op pagina 7 van deze publicatie, zie je onderstaand model staan. Je kijkt in het bijzonder […]

start

Regelen van respijtzorg

MBO | Regelen van respijtzorg | Individueel | 45 minuten

Je hebt na het maken van de opdracht Respijtzorg, een beeld van de mogelijkheden die respijtzorg kan geven. Stel je hebt deze opdracht niet gemaakt, bekijk dan de volgende sites: Regelhulp Respijt Ondersteuning op maat a. Lees de volgende casus: Asmah (18) woont sinds een maand in een vervangende woonvoorziening. Ze heeft een verstandelijke beperking […]

start

Netwerken en diversiteit

MBO | Netwerken en diversiteit | Twee- of drietal | 45 minuten

In deze opdracht ga je na hoe netwerken kunnen ontstaan bij migranten mantelzorgers. Lees hiervoor eerst de opzet van de opleiding AMWAHT: De opleiding De AMWAHT-opleiding bestaat uit drie modules en een praktijkdeel. Bij iedere les worden het doel, het dagschema, werkvormen en begrippen en theorie gegeven. Zie voor meer informatie het Opleidingsboek (Moerbeek & […]

start

Respijtzorg

MBO | Respijtzorg | Individueel | 45 minuten

Respijtzorg is een ander woord voor vervangende zorg. Daarmee wordt bedoeld: de situatie waarin de vaste mantelzorger even vrijaf gegeven wordt. Respijtzorg is een verzamelbegrip voor voorzieningen die tijdelijk, beroepsmatig of vrijwillig de mantelzorg overnemen en dus respijt verlenen. Kijk op de volgende sites: Regelhulp Ondersteuning op maat infographic-respijtzorg Welke vormen van respijtzorg zijn er […]

start

Respijtzorg

MBO | Respijtzorg | Drietal | 45 minuten

Lees de rollen van informele zorg en ondersteuning aan informele zorg op pagina 18 en 19 van de literatuurverkenning. Ga met twee medestudenten in dialoog over: Welke ondersteuning bied jij het netwerk om hen te ontlasten? In hoeverre is het jouw taak om het netwerk te ondersteunen? Welke stappen zet jij wanneer je signaleert dat […]

start

Vormen van zorg en ondersteuning

MBO | Vormen van zorg en ondersteuning | Individueel of in een groepje | 90 minuten

Maak een overzicht van mantelzorgers van de mensen met (L)VB (die onder je verantwoordelijkheid vallen). Schrijf op wat er bij hen speelt op het moment zodat je hier in een volgend contact op terug kunt komen en ook hiervoor aandacht hebt. Kruijswijk, Witteveen, Peters  in Werken in de wijk (2016): Als je bij een zorgvrager […]

start

Balansmodel

MBO | Balansmodel | Individueel | 60 minuten

Inleiding op de opdracht/ voorbeeld  Kees is een man van 50. Kees mist zijn familie. Hij heeft een verstandelijke beperking  en is doof. Kees heeft tot voor kort  veel ondersteuning gehad van zijn moeder. Zij zorgde dat hij naar paardrijden ging, contact hield met de familie, en dat hij zijn ‘verloofde’ regelmatig bezocht. Kortgeleden is […]

start

Vragende houding

MBO | Vragende houding | Twee- of drietal | 90 minuten

Je laat in een rollenspel zien dat je systematisch uitvraagt wat de gewoonten en behoeften zijn van de mantelzorger, en of hier voldoende rekening mee gehouden wordt. Realiseer je je dat, ook al praat je alleen met de mantelzorger, de context heel belangrijk is. Deze opdracht sluit aan bij de opdracht waarin je meetinstrumenten hebt […]

start

Regieversterkende benadering

MBO | Regieversterkende benadering | Drietal | 60 minuten

In de publicatie: Outreachend Werkt!  wordt in de inleiding gesproken over een regieversterkende benadering en uitleg gegeven over (de geschiedenis van) outreachend werken. Lees de inleiding en zoek op wat de begrippen: ‘regieversterkende benadering’  en ‘outreachend werken’  betekenen. Schrijf de gevonden informatie op. Vaak wordt het begrip outreachend werken gebruikt rond mensen met een beperking. […]

start