E-learning Informele Zorg

De inventieve mantelzorger

KerntaakVersterken
Competenties-Kan bij eenvoudige vragen advies geven over hoe adequaat om te gaan met de gevolgen van NAH. Ondersteunt het organiseren van betekenisvolle activiteiten, zowel voor de mantelzorger als voor het sociale netwerk.
OnderwerpDe inventieve mantelzorger
WerkvormReflecteren
SamenstellingIndividueel
Tijd60 minuten
NiveauMBO
  1. Bekijk de video:  ‘Jessie’s verjaardag’ Let daarbij vooral op de positie van de mantelzorger.

2. Wanneer je de video bekeken hebt vul je onderstaand schema in. In kolom 1 zie je over welke scene je gaat nadenken; in de tweede kolom schrijf je op welke gedrag je feitelijk bij de mantelzorger gezien hebt en in de derde kolom schrijf je op wat je denkt dat iemand (in dit geval de mantelzorger) hiervoor moet kunnen (denk aan: contact leggen, inventief zijn, buiten de gangbare paden denken, creatief zijn, doorzetten, gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn, etc).

De mantelzorger is actief in….. heeft de vaardigheid om….
In scene 1 (de uitnodiging)
In scene 2 (lied bedenken)
In scene 3 (piano met vriendin)
In scene 4 (verjaardag vieren)
In scene 5 (Jessie reageert)
In scene 6 (samen terugkijken)

3. Je hebt nu een beeld bij wat de mantelzorger in deze video doet. De volgende vraag gaat over  het verbinden met jouw werk. Neem in gedachten een mantelzorger die je in je werk tegenkomt. Welke kennis uit de video en uit het ingevulde schema bij vraag 1, kun je gebruiken om de situatie van die mantelzorger beter te begrijpen? Wat zou je deze mantelzorger toewensen?