Spelen
Kerntaak | Verlichten |
Competenties | -Beschouwt de persoon met NAH, de mantelzorger, de naaste(n) en de vrijwilligers als samenwerkingspartners. Maakt het inzetten van een vrijwilliger bespreekbaar met de mantelzorger. |
Onderwerp | Spelen |
Werkvorm | Ervaren |
Samenstelling | Drietal |
Tijd | 60 minuten |
Niveau | MBO |
1. Bekijk in de filmlijst de video Homo Ludens: ‘Ger en de vrijwilliger’
Bekijk de gehele video twee keer goed.
Zoals je ziet gaat deze video over de mogelijkheid die activiteiten geven om een zinvolle dag te ervaren. We gaan bij deze opdracht in op de positie van de vrijwilliger. Deze vrijwilliger heeft het beste voor met de man die leeft met een zwaar hersenletsel. Toch lukt het haar in eerste instantie niet om hem in beweging te krijgen.
2. Bespreek met elkaar wat ze doet, zegt en wat ze uitstraalt. Benoem minimaal 3 kenmerkende gedragen van de vrijwilliger.
3. Daarna heeft de vrijwilliger gesproken met de mantelzorger. De mantelzorger heeft benadrukt dat de vrijwilliger meneer op een te hoog niveau aanspreekt. Bekijk de introductievideo en leer over de 3 niveaus van vormgeven. Bespreek met elkaar welk gedrag van meneer laat zien dat er sprake is van primaire vormgeving. Noem 3 kenmerkende gedragingen.
4. Na het gesprek van de mantelzorger en de vrijwilliger, verandert er iets in de houding van de vrijwilliger. Welke verandering zie je? Hoe kijken jullie aan tegen deze verandering? Wat is in het bijzonder ‘speels’?
5. Hoe is de mantelzorger geholpen met de wijze waarop de vrijwilliger het aanpakt?