Stereotiepe vormgeving
Kerntaak | Versterken |
Competenties | -Stimuleert de mantelzorger om zijn eigen leven te blijven leven en maakt hem attent op de valkuilen van het mantelzorger zijn. Is in staat de mantelzorger te leren hoe hij actief zijn situatie kan veranderen. |
Onderwerp | Stereotiepe vormgeving |
Werkvorm | Conceptualiseren |
Samenstelling | Individueel |
Tijd | 45 minuten |
Niveau | HBO |
1, Bekijk de video: ‘Moeder en mantelzorg, een dilemma?’
Deze video is bedoeld om een beeld te geven bij stereotiep werken. In de introductiefilm heb je uitleg gekregen over dit niveau van werken.
‘In stereotiepe vormgeving stel je doelen. Je wilt iets bereiken. Vaak is het imitatiespel. Dus dat je iets namaakt, iets doet wat je ergens hebt gezien en dat als inspiratie dient. Je wilt wel eigenzinnig zijn en er een draai aan geven. Maar je werkt stapsgewijs en gebruikt daar standaarden voor. Je draagt bijvoorbeeld een gedicht voor, of je snoeit de bomen zoals het hoort, je bouwt een muurtje van cementblokken, je doet een play-back show in zang en dans.’
2. Wanneer je nu kijkt naar de wijze van werken van deze moeder: wat herken je van het stereotiepe werken? Vul dit in in onderstaand schema.
Stereotiep werken | Wat zie je? | Wat denk je? |
Materiaalkeuze | ||
Werkwijze | ||
Symbolen |
Wat is volgens jou de valkuil voor de moeder/mantelzorger? Hoe herken je dat in de manier van werken?
3. Je hebt nu nagedacht over de werkwijze van deze moeder. Deze vraag gaat over het product. Kijk eens goed naar de poppetjes. Welke vragen zou jij de mantelzorger willen stellen over haar product? Formuleer minmaal 4 vragen.
Helpen de antwoorden op deze vragen de moeder/mantelzorger bij het eigen herstelproces?
4. Je mag voor elk poppetje iets kiezen om het beeld te versterken; wat zou je kiezen? Denk bijvoorbeeld aan een accessoire/ een meubelstuk/ een verbinding tussen de twee poppetjes/ een ruimte. Hoe helpt dat de moeder/mantelzorger om tot nieuwe inzichten te komen over het eigen leven?