E-learning Informele Zorg

Casemanagement

KerntaakVerlichten
CompetentiesKent de kracht van de positie van een dementie casemanager, weet daar gebruik van te maken en kan naar die persoon verwijzen. Is in staat als een centraal aanspreekpunt, zoals een casemanager, te fungeren.
OnderwerpCasemanagement
WerkvormConceptualiseren, reflecteren
SamenstellingIndividueel
Tijd45 minuten
Niveaumbo

Lees de: kamerbrief over stand van zaken casemanagement dementie In de brief wordt duidelijk dat er groot belang gehecht wordt aan het beschikbaar zijn van een casemanager wanneer er sprake is van dementie. In 2018 gaf de Nationale Ombudsman aan dat de zorg voor mensen met dementie te chaotisch geregeld is. Een casemanager kan een belangrijke rol hebben om te zorgen dat dit beter gaat. Teveel mensen bleken onbekend te zijn met de functie van casemanager. Zie het bericht op Skipr.

In hoeverre ben jij bekend met de functie van casemanager? Maak een mindmap. Schrijf het woord casemanagement in het midden van een vel papier en schrijf vervolgens 5 minuten lang alle woorden op die in je opkomen.

Bekijk de site: ‘casemanagement bij dementie‘ van dementie.nl. Bekijk ook de films die op deze site staan. Schrijf in ½ A4 op waar voor jou de kracht van de casemanager ligt.

Vervolgens ga je zelf op zoek naar informatie bij jou in de regio. Wie zijn er actief als casemanager? Ga uit van de regio waar je werkt of studeert. Geef aan via welke organisatie(s) de casemanagers werken.

Hoe kun jij in jouw huidige of toekomstige functie eraan bijdragen dat meer mensen bekend raken met de functie van casemanager? Beschrijf dit in ongeveer een half A4. Geef bijvoorbeeld aan in welke situaties je mensen zou kunnen wijzen op de functie van casemanager. Geef ook aan welke informatie jij hen te bieden hebt.