E-learning Informele Zorg

Signaleren en bespreken knelpunten

KerntaakVerlichten
CompetentiesSignaleert knelpunten in beleid ten opzichte van voorwaarden om met informele zorgers te werken, en kan dit bespreken met de direct leidinggevende
OnderwerpSignaleren en bespreken knelpunten
WerkvormReflecteren
SamenstellingTweetal
Tijd60 minuten
Niveaumbo
  1. Lees casus 12 uit de publicatie Stilstaan om vooruit te komen en beantwoord gezamenlijk de vragen 4, 5 en 10.


    ‘Stilstaan om vooruit te komen’, Wmo Werkplaatsen, 2015 Redactie: Lilian Linders & Dana Feringa

  2. Bespreek welke knelpunten jullie in de casus signaleren. Schrijf er twee op.
  3. Stel je voor dat je als sociaal werker bij deze casus betrokken bent. Nadat Casper afgehaakt is, is er weer een nieuwe vrijwilliger. Je ziet dat Eric zich zorgen maakt en de zorg niet kan loslaten wanneer hij even weggaat. Het beleid is erop gericht dat mensen met dementie zolang mogelijk thuis kunnen blijven wonen met ondersteuning vanuit hun eigen omgeving. Ook vrijwilligers kunnen een belangrijke rol spelen in het langer thuis blijven wonen. Jij signaleert als betrokken professional dat de zorg voor Eric te zwaar is. Je vindt dat jij onvoldoende expertise in huis hebt om de vrijwilligers zodanig te ondersteunen dat Eric de zorg ook echt even kan loslaten.Stel dat jullie een gesprek aangaan over deze knelpunten met jullie leidinggevende(n). Wat zou jullie doel zijn? Wanneer is dit gesprek geslaagd?