E-learning Informele Zorg

Signaleren en bespreken knelpunten

KerntaakVerlichten
Competenties- Signaleert knelpunten in beleid ten opzichte van voorwaarden om met informele zorgers te werken en kan dit bespreken met de direct leidinggevende.
OnderwerpSignaleren en bespreken knelpunten
WerkvormExperimenteren en Reflecteren
SamenstellingTweetal
NiveauMBO

Lees casus 6 uit de publicatie:  Stilstaan om vooruit te komen  en beantwoord gezamenlijk vraag 1 en 2.

Stilstaan om vooruit te komen, Wmo Werkplaatsen, 2015, Redactie: Lilian Linders & Dana Feringa

 

  1. Bespreek welke knelpunten jullie in de casus signaleren. Schrijf er twee op.
  2. Stel je voor dat je als sociaal werker vanuit het wijkteam bij deze casus betrokken bent. Het beleid is erop gericht dat mensen met (L)VB weer in de wijk kunnen wonen met ondersteuning vanuit hun eigen omgeving. Ook vrijwilligers kunnen daarbij een belangrijke rol spelen. Nu blijkt dat zowel Humanitas betrokken is bij deze casus als ook de kerk. Beide hebben een pool van vrijwilligers. Er heeft matching plaatsgevonden maar daar is weinig uitgekomen Jij signaleert als betrokken professional dat er een te groot appèl gedaan wordt op de buren. Je vindt dat jij onvoldoende expertise in huis hebt om de vrijwilligers te betrekken bij Frans en Swaan. Stel dat jullie een gesprek aangaan over deze knelpunten met jullie leidinggevende(n). Wat zou jullie doel zijn? Wanneer is dit gesprek geslaagd?