E-learning Informele Zorg

Casemanagement

KerntaakVerlichten
CompetentiesIs in staat als een centraal aanspreekpunt, bijvoorbeeld als een casemanager, te fungeren.
OnderwerpCasemanagement
WerkvormConceptualiseren, reflecteren
SamenstellingIndividueel
Tijd120-180 minuten
NiveauMBO

 

  1. Voor deze opdracht ga in kaart brengen wat een casemanager allemaal kan en doet om vervolgens duidelijk te krijgen wat er nodig is om zelf in een soortgelijke rol te kunnen fungeren.

 

Verdiep je eerst in de functie van casemanager. Onderaan deze opdracht vind je drie bronnen. Zoek zelf ook minimaal twee bronnen over de functie casemanager. Wanneer je een goed beeld hebt van de taken en verantwoordelijkheden van een casemanager stop je met lezen.

 

 

 

  1. Maak een tekening van een casemanager, werkzaam in de wereld van NAH. Hoe ziet hij/zij eruit? Breng zijn/haar kwaliteiten in beeld. Beschrijf in ongeveer 1 A4 een reële werksituatie waar deze casemanager mee te maken heeft. Met welk soort vragen heeft de casemanager te maken? Met wie heeft/hij/zij allemaal contact?

 

  1. Maak een tekening van een casemanager die een centraal aanspraakpunt is in situaties van mensen met NAH in de laatste levensfase. Hoe ziet hij/zij eruit? Breng zijn/haar kwaliteiten in beeld. Beschrijf in ongeveer 1 A4’tje een reële werksituatie waar deze casemanager mee te maken heeft. Met welke soort vragen heeft de casemanager te maken? Met wie heeft/hij/zij allemaal contact?

 

 

  1. Maak nu een tekening van jezelf. Welke kwaliteiten die passend zijn bij een casemanager bezit jij? Welke kwaliteit(en) wil jij verder ontwikkelen? Formuleer 2 concrete doelen (SMART) die eraan bijdragen dat jij in staat bent om als centraal aanspreekpunt te fungeren.

 

 

 

 

Maak gebruik van de volgende bronnen

 

Handreiking casemanagers palliatieve zorg.

Wijkteamswerken.nl

Memo zorginstituut Nederland