E-learning Informele Zorg

Ethiekspel

KerntaakVerlichten
CompetentiesBegrijpt dat het inzetten van naaste(n) en vrijwilligers gepaard kan gaan met dilemma’s daar waar het gaat om fysieke verzorging, emotieregulatie en/of situaties waarbij inzichtproblemen spelen. Maakt deze dilemma’s bespreekbaar.
OnderwerpEthiekspel
WerkvormToepassen
Samenstelling6 – 10 studenten
Tijd60-90 minuten
NiveauHBO
  1. Bij revalidatiecentrum De Hoogstraat wordt gebruik gemaakt van een ethiekspel. Je vindt op de site dilemmakaarten die situaties weergeven waar de professional met een dilemma te maken krijgt.  Bekijk het materiaal zorgvuldig.

Bron: https://www.dehoogstraat.nl/wp-content/uploads/2019/07/speelbord.pdf

 

  1. Je deelt je op in twee groepjes van 3-5 studenten. Ieder groepje ontwikkelt een eigen ethiekspel waarin dilemma’s van naasten (waaronder vrijwilligers) aan bod komen. Denk aan dilemma’s die gaan over de fysieke verzorging van degene met NAH, emotieregulatie en situaties waarbij inzichtproblemen spelen. Zelf voegen jullie ook reële onderwerpen toe. Zorg dat jullie tenminste 8 dilemma’s hebben besproken.
  1. De vraag die volgt op het dilemma is gericht op de sociale professional. Het kan gaan over hoe de sociale professional het dilemma bespreekbaar maakt of hoe hij/zij oog heeft voor dit type dilemma’s. De vorm van het spel mag simpel zijn (een stapel kaarten en ieder pakt om de beurt een kaart) maar jullie mogen ook een eigen spelvorm kiezen.
  1. Wissel het, door je groepje ontwikkelde spel, met de andere groep uit. Je gaat dat spel spelen.
  1. Jullie komen weer bijeen en wisselen ervaringen uit.