E-learning Informele Zorg

Respijtzorg

KerntaakVerlichten
CompetentiesKent de gespecialiseerde organisaties die respijtzorg geven zoals logeerhuizen/ dagbesteding, en ondersteunt indien nodig, het netwerk om deze te organiseren
OnderwerpRespijtzorg
WerkvormToepassen, reflecteren
SamenstellingIndividueel
Tijd60 minuten
NiveauHBO

Voor deze opdracht heb je potloden of stiften nodig en twee (grote) vellen papier. In het midden schrijf je de naam van de plaats waar je studeert, stage loopt of (vrijwilligers)werk doet.

  1. Zoek op het internet naar respijtzorg mogelijkheden in de omgeving. Denk aan: dagbesteding voorzieningen, logeerhuizen, vrijwilligers. Je gaat nu op het vel papier tekenen welke mogelijkheden er allemaal zijn. Je maakt daarbij gebruik van de Infographic voorbeelden en regelingen respijtzorg. Maak een register met symbolen voor de verschillende voorzieningen. Je kunt bijvoorbeeld een bed tekenen voor een logeervoorziening. Zet de symbolen en plaatsnamen (waar de voorzieningen zich bevinden) op een passende plek op de kaart. Een voorziening die geografisch dichtbij is teken je dus ook dichtbij.

Wanneer je geen voorzieningen meer kunt vinden lees je de bron ‘Profijt van respijt’. Doe vervolgens een uitspraak over de respijtmogelijkheden in de regio. Waar wordt goed in voorzien? Is er bijvoorbeeld een sterk aanbod in respijtmogelijkheden overdag? En wat maakt het aanbod dan sterk? Wat mis je?

  1. Je hebt nu een beeld van de respijtmogelijkheden die er zijn. Stel je voor dat jij de vaste begeleider bent in onderstaande casus. Dat betekent dat jij regelt dat er respijtzorg ingezet zal worden. Je gaat in beeld brengen hoe je dat doet. Teken op het tweede vel papier een pad en laat zien naar welke stappen je toewerkt. Een logische eerste stap is om in kaart te brengen hoe de respijtbehoefte er precies uitziet. Hoe ga je dit doen? Laat in het pad ook zien onder welke regeling de respijtzorg valt en hoe dat aangevraagd wordt.

Mantelzorger Mieke (35) vertelt dat haar man Ralph (38) agressief is. Hij is niet te houden en wil ook geen medicijnen. Ze begrijpt dat hij zich onmachtig voelt en soms in paniek is. Ze vraagt in samenspraak met professionals een inbewaringstelling (IBS) aan voor een korte periode. Door het gedrag van Ralph wordt het uiteindelijk een rechterlijke machtiging voor zes maanden. Er is een crisisopname, waarbij Ralph in de isoleercel terechtkomt. Door de isolatie wordt haar man steeds onhandelbaarder en Mieke mag niet meer bij hem komen. Ze ervaart die periode als een verschrikking. De vaste begeleider zoekt Mieke vaak thuis op en probeert te ondersteunen waar dat wenselijk is. Zij neemt ook taken van Mieke over en betrekt de kinderen bij deze gesprekken. Ook zorgt zij dat er via de Wmo een PGB voor huishoudelijke hulp geregeld wordt. Dat alles ervaart Mieke als een verlichting, waardoor ze dichter bij haar eigen verdriet kan komen. Twee jaar na het ongeluk komt Ralph weer thuis wonen, omdat hij dat heel graag wil. Mieke accepteert dat onder de voorwaarde dat zij veel begeleiding en respijtzorg krijgt. Dat regelt de vaste begeleider en tegelijkertijd worden de gesprekken gecontinueerd.

Casus uit Communicatie bij hersenletsel. Begrijpen we elkaar? (Witteveen, Admiraal, Visser en Wilken, 2010).

Te gebruiken bronnen:

Profijt van respijt
Wmo wijzer respijtzorg
Infographic voorbeelden en regelingen respijtzorg
Effectieve respijtzorg. Stappenplan voor gemeenten.
Effectieve respijtzorg. Wat werkt?
Wat geeft een adempauze aan de mantelzorger?
Wlz-check
Zorgprofielen CIZ
Informatie langdurige zorg