E-learning Informelezorg

Artistieke vormgeving

KerntaakVersterken
Compententies-Stimuleert de mantelzorger de regierol te nemen in het organiseren van het netwerk ter voorkoming van isolement.
OnderwerpArtistieke vormgeving
WerkvormReflecteren
SamenstellingIndividueel
Tijd60 minuten
NiveauHBO
  1. Bekijk de video ‘Ontmoetingsgroep voor jonge mantelzorgers’  en wees vooral gericht op Nouzha  https://stream.hu.nl/players/0nRas1i3-pqjetWCJ.html

2. Aan het begin van de video zie je dat ze vooral goed luistert naar de andere jonge mantelzorgers in de groep. Ze geeft complimenten. Als je dit koppelt aan een positie in de Roos van Leary, welke positie denk je dat ze inneemt in de groep?

 

 

Er kunnen allerlei redenen zijn waardoor ze deze positie neemt. Bedenk argumenten:

  1. vanuit haar mantelzorg rol/taak
  2. vanuit de (andere posities in de) groep

Deze video is gemaakt om te illustreren hoe een artistieke vormgeving eruit kan zien. Hier nogmaals (zie instructievideo) de tekst over dit niveau van vormgeven:

In artistieke vormgeving gaat het om een individuele expressie. Wat je doet en maakt is uniek. Je bent op zoek naar vormen en materialen die horen bij de unieke expressie. Deze vormgeving is het meest kunstzinnig van alle. Je kunt er ook een gesprek over voeren waarin je uitlegt wat precies je bedoeling was.

3. Er zijn in de video enkele momenten dat Nouzha zelf kon vormgeven. Waar zag je dat precies? Denk aan de wandeling in het natuurgebied en aan de situatie rond de tafel in het restaurant. Vind je dit artistieke vormgeving? Geef je argumenten.

Wat maakte dat zij zelf kon gaan vormgeven?

Wat zou kunnen helpen zodat ze zelf meer initiatieven gaat nemen?

 

4. Aan het einde van de video, als alle andere mantelzorgers weg zijn, vraagt Nouzha om aandacht van de begeleider. Neem als uitgangspunt dat Nouzha een mantelzorger is die ook studeert en werk heeft.

Wat maakte dat zij zelf kon gaan vormgeven?

Stel Nouzha zou iets verteld hebben over haar aarzeling om ‘echt’ mee te doen. Dat ze zich niet vrij voelt en eigenlijk ook geen ideeën heeft. En dat ze zich daar ongemakkelijk bij voelt.

5. Bedenk een reactie van de begeleider. Zorg ervoor dat de reactie in het licht staat van activiteiten doen en speelse omgang.