E-learning Informelezorg

Een speelse vrijwilliger

KerntaakVersterken
Compententies-Faciliteert het organiseren van betekenisvolle activiteiten. Heeft aandacht voor wederzijdsheid en houdt rekening met de gedragskenmerken en belastbaarheid van degene met NAH.
OnderwerpEen speelse vrijwilliger
WerkvormConceptualiseren
SamenstellingTweetal
Tijd45 minuten
NiveauHBO

Ga naar de video:  Ger en de vrijwilliger

  1. Je ziet dat de mantelzorger op zoek is geweest naar een vrijwilliger.

De zoektocht is niet naar zomaar iemand die een middagje bij Ger kan zijn. Nee, het is de zoektocht naar iemand die begrijpt dat het doen van activiteiten een meerwaarde heeft.

2. Welke concrete vaardigheden denk je dat de mantelzorger bij de vrijwilliger zoekt? Noem 5 vaardigheden.

3. Deze vrijwilliger is vandaag dus voor het eerst bij Ger. Ergens in de video zie je dit beeld:

Welke betekenis heeft dit beeld in de context van de video? Waardoor staat het juist op die   plek in de video? En wat heeft dat met de vaardigheden van de vrijwilliger te maken?

4. Wat is er nodig om een andere weg in te slaan? In de video zie je dat de mantelzorger met de vrijwilliger praat. De mantelzorger wil de vrijwilliger niet corrigeren maar wel faciliteren. Welke kennis, volgens jullie, draagt de mantelzorger over hersenletsel? Welke kennis over de wijze waarop deze activiteit vorm heeft gekregen? Welke ideeën?

5. Welke raad zou jij als sociaal professional geven aan de mantelzorger voor de communicatie met de vrijwilliger?