E-learning Informelezorg

Spelen

KerntaakVerlichten
Compententies-Heeft aandacht voor het (oppakken van) het eigen leven van de mantelzorger. Zoekt samen met de mantelzorger naar mogelijkheden met betrekking tot het ontlasten van zorgtaken.
OnderwerpSpelen
WerkvormErvaren
SamenstellingDrietal
Tijd60 minuten
NiveauHBO
  1. Bekijk in de filmlijst de video Homo Ludens: Ger en de vrijwilliger

Zoals je ziet gaat deze video over de mogelijkheid die activiteiten geven om een zinvolle dag te ervaren. We gaan bij deze opdracht in op de positie van de vrijwilliger. De vrijwilliger heeft het beste voor met de man die leeft met een zwaar hersenletsel. Toch lukt het haar in eerste instantie niet om hem in beweging te krijgen.

2. Bespreek met elkaar wat ze doet, zegt en wat ze uitstraalt. Benoem minimaal 5 kenmerkende gedragen van de vrijwilliger.

3. Daarna heeft ze gesproken met de mantelzorger. De mantelzorger heeft benadrukt dat de vrijwilliger meneer op een te hoog niveau aanspreekt. Bekijk de introductievideo en leer over de 3 niveau’s van vormgeven. Er is blijkbaar sprake van een primaire vormgeving. Waaraan herken je dat bij meneer? Hoe denk je dat de vrijwilliger, die in direct contact is met meneer, dit niveau kan herkennen? Welke kennis heeft ze vooraf nodig? Wie moet volgens jullie die kennisoverdracht geven (de mantelzorger, de sociaal werker, meneer zelf door zijn gedrag)?

4. Geef voorbeelden van jezelf in de drie vormgeving niveau’s. Geef aan: wat deed je, wat was er nodig om dit te kunnen doen? Wissel de ervaringen uit.

5. Na het gesprek van de mantelzorger en de vrijwilliger, verandert er iets in de houding van de vrijwilliger. Welke verandering zie je? Hoe kijken jullie aan tegen deze verandering? Wat is in het bijzonder ‘speels’? Wat vraagt dat van de vrijwilliger? Je weet nu wat de term ‘Homo Ludens’ betekent. Voor welke persoon in deze video zou dat in het bijzonder moeten gelden?