E-learning Informele Zorg

Casemanagement

KerntaakVerlichten
CompetentiesKent de kracht van de positie van een dementie casemanager, weet daar gebruik van te maken en kan naar die persoon verwijzen. Is in staat als een centraal aanspreekpunt, zoals een casemanager, te fungeren.
OnderwerpCasemanagement
WerkvormConceptualiseren
SamenstellingIndividueel
Tijd45 minuten
Niveauhbo

Lees de kamerbrief over voortgang casemanagement dementie In de brief wordt duidelijk dat er groot belang gehecht wordt aan het beschikbaar zijn van een casemanager wanneer er sprake is van dementie. In dit bericht van Skipr kun je lezen dat de Nationale Ombudsman in 2018 stelde dat de zorg voor mensen met dementie en hun mantelzorgers te chaotisch is. Er zou sprake zijn van afstemmings- en afschuifproblemen. Daarnaast moesten veel meer mensen bekend worden met casemanagement dementie en iedereen moet daar gebruik van kunnen maken. Reinier van Zutphen: “Eén vertrouwd gezicht, één aanspreekpunt gedurende het gehele ziekteproces.” In hoeverre denk je, op basis van de brief van de minister, dat dit is gelukt?

Waar denk jij aan bij het word casemanager? Maak een mindmap. Schrijf het woord casemanagement in het midden van een vel papier en schrijf vervolgens 5 minuten lang alle woorden op die hierbij in je opkomen. Bekijk de site  ‘casemanagement bij dementie‘ van dementie.nl. Bekijk ook de films die op deze site staan. Vul de mindmap aan en laat zien waar volgens jou de kracht ligt van een casemanager.

Vervolgens ga je zelf op zoek naar informatie bij jou in de regio. Wie zijn er actief als casemanager? Ga uit van de regio waar je werkt of studeert.

Een belangrijk kenmerk van casemanagement is het centrale aanspreekpunt. Om de functie van casemanager te kunnen vervullen is ervaring en opleiding vereist. Kijk maar eens in het Expertiseprofiel Casemanager Dementie Sociaal Werk Zorg. Sommige situaties vragen erom dat ook professionals die niet de functie van casemanager hebben als central aanspreekpunt fungeren. Maar dit moet niet leiden tot verkokering. Vaak zal het dus nodig zijn om mantelzorgers te informeren over de functie van casemanager en hen door te verwijzen. Je hebt kunnen lezen (Skipr) dat veel mantelzorgers namelijk niet bekend zijn met de functie van casemanager.

Je gaat nu de voor jou belangrijkste taken en kwaliteiten van een casemanager op een rij zetten (rij één). Maak vervolgens onderscheid in taken die wel of niet specifiek zijn voor de functie van casemanager (rij twee en drie). Beantwoord de vragen.

Taken en kwaliteiten van de casemanager Dementie Taken en kwaliteiten die passend zijn voor alle sociale professionals. Welke bezit ik al? Waar wil ik in groeien en hoe ga ik dat doen? Taken en kwaliteiten die specifiek zijn voor de functie van casemaneger. Hoe ga ik verwijzen? Of (wanneer je werkzaam bent als casemanager) hoe zorg ik ervoor dat er naar mij verwezen wordt?