Ondersteuningsaanbod brussen
Kerntaak | Verlichten |
Competenties | - Maakt de ouders/brusjes attent op de mogelijkheden van ondersteuning van ervaringsgenoten al dan niet via een organisatie |
Onderwerp | Ondersteuningsvragen brussen |
Werkvorm | Conceptualiseren en Toepassen |
Samenstelling | Individueel of tweetallen |
Niveau | MBO |
Brussen: broers of zussen van een persoon met een beperking die door diens zorgvraag vaak de aandacht binnen het gezin heeft opgeëist en die als volwassenen, na bijvoorbeeld het overlijden van de ouders, verantwoordelijk zijn voor hun broer of zus met een beperking. Een bijzondere groep met wie je als professional in de Verstandelijk Gehandicaptenzorg te maken hebt, en met wie je zult samenwerken ten behoeve van de persoon die jij ondersteunt. Een inkijkje in de belevingswereld van de brussen is daarom zeker van belang, maar soms is er meer nodig.
1. Voorbereiding op de opdracht:
– Evert de Kock is een brus. Hij stelt voor om ‘Brussen als werkwoord’ te gebruiken.
‘Ik Brus, jij brust, wij brussen, ik ben gebrust…’ Vier rode kringeltjes verschijnen bij het typen van deze werkwoordsvervoeging. Lees verder zijn column: ‘Brussen als werkwoord’.
– Bekijk een stukje van de documentaire: ‘De wereld van Puck’. Begin bij 23.00 minuten en stop bij 26.08 minuten. Film ‘De wereld van Puck’
– Lees: ‘Brus in de knel’
2. Beantwoord voor jezelf de volgende vragen en bespreek deze in tweetallen:
– Welke moeilijkheden of dilemma’s denk je te herkennen bij de brussen uit de column of video’s?
– Herken je deze moeilijkheden bij brussen van mensen die jij nu ondersteunt?
3. Ga met je manager in gesprek over de mogelijke ondersteuningsbehoefte van brussen. Bereid het gesprek goed voor door alvast ondersteuningsbehoeften van brussen te clusteren (wellicht fictief). Natuurlijk gaat je manager je vragen wat je zelf in gedachten hebt om hierop antwoord te geven. Wat heb je zelf in gedachten waarmee je brussen zou kunnen ondersteunen? Koppel aan elk idee een doel. Bespreek dit met je manager.
4. De website: Ontmoetingsgroepen voor brussen kunnen uitkomst bieden voor broertjes en zusjes van een zorgintensief kind. Zijn er in de omgeving ontmoetingsgroepen te vinden? Zo ja, zijn er brussen uit jouw praktijk die je hier naar zou kunnen verwijzen?
Verder lezen en kijken:
– Lees pagina 18 ‘Rollen en relaties’ t/m 22 van de literatuurstudie van deze e-learning. Bekijk het filmpje: Brusjes