Inleven in de situatie van de ouders/ brusjes
Kerntaak | Vinden |
Competenties | Kan op een passende manier contact leggen met de persoon met (L)VB, diens ouders/brusjes/verwanten en met mensen in het sociale netwerk. |
Onderwerp | Inleven in de situatie van de ouders/ brusjes |
Werkvorm | Reflecteren |
Samenstelling | In drietal |
Niveau | MBO |
Ouders en brusjes kunnen behoefte hebben aan een professional die regelmatig contact opneemt. Zij worden niet altijd gezien en zijn niet altijd in beeld. Toch is daar alle reden toe. Het leven van de ouders en brusjes wordt sterk bepaald door de persoon met (L)VB. Zij hebben te maken met eigen kwesties die te maken hebben met de veranderingen in hun (gezamenlijk) leven. Wat zijn die kwesties eigenlijk? In deze opdracht leer je oog te hebben voor deze kwesties en leer je hoe je deze kwesties in je werk kunt leren kennen.
In de filmlijst op de beginpagina staan diverse filmpjes die gaan over de gevolgen op het leven van de mantelzorger.
- Kies er drie uit en bekijk deze.
- Schrijf in steekwoorden op wat de belangrijkste gevolgen zijn op het leven van de ouders/ brusjes. Maak een vergelijking en beschrijf in ½ A4 wat je opvalt aan verschillen en overeenkomsten.
- Welke film heeft je het meest geraakt?
- Kies één film uit en probeer je in te leven in de situatie van de ouders/ brusjes.
- Beschrijf in ½ A4 hoe je, in het geval van het voorbeeld, zou willen dat professionals je benaderen. Je kunt uitgaan van de functie waarin je werkzaam bent of waarin je straks werkzaam zou willen zijn.
Je kunt gedurende deze opdrachten eens kijken op de volgende sites voor meer achtergrondinformatie:
5 tips voor prettige communicatie
mantelzorg bij verstandelijke beperking