E-learning Informele Zorg

De ervaringen met en van vrijwilligers

KerntaakVerlichten
CompetentiesHeeft een signalerende rol, vraagt de mantelzorger actief naar zijn/haar ervaringen.
OnderwerpDe ervaringen met en van vrijwilligers
WerkvormToepassen
SamenstellingTweetal
Tijd80 minuten
NiveauMBO

“Nou degene die je helpt, gaat steeds meer van je verwachten […] en dan gaat die grens helemaal vervagen. Dan denk ik: waarom vertel je me dit, daar heb je ook die voor en die. En op dat moment gaan ze maar door en dan moet jij je verantwoordelijkheid nemen en zeggen: ‘Nee, dit wil ik niet, ga dat maar met je psychiater bespreken, of met je ouderling of weet ik veel wie, daar ben ik niet voor.’ Dat vind ik wel eens moeilijk”.
(man, 44 jaar)

“Het is heel moeilijk om grenzen te trekken. Altijd iemand [hulpvrager] die zegt: ‘Ja, maar kan je nog even…’ […] Ja, die wil mijn grens niet accepteren”.
(vrouw, 58 jaar): fragment uit:  “Hulp Geboden”, (Sociaal en Cultureel Planbureau, 2014).

  1. Zoek op internet naar de betekenis van het woord ‘vrijwilligersklem’. Hoe zal het actief vragen naar de ervaringen van de vrijwilliger bijdragen aan het voorkomen van de vrijwilligersklem?
  1. Bespreek wat jullie kunnen doen om te kunnen signaleren wanneer een vrijwilliger ergens mee worstelt. Formuleer tenminste 3 concrete punten en ga uit van de functie die je op dit moment uitoefent of waar je voor leert.
  1. Neem samen een filmpje op waarin je als professional in gesprek gaat met de mantelzorger. De mantelzorger is niet helemaal tevreden met de vrijwilliger, maar is aan de andere kant allang blij dat er iemand komt om hem te ontlasten. Wil niet zeuren. In het filmpje laten jullie zien dat door goed doorvragen de professional boven tafel krijgt waar de mantelzorger mee zit zodat er naar een oplossing gezocht kan worden.