Type hersenletsel en de gevolgen
Kerntaak | Vinden en Herkennen |
Competenties | -Toont een actieve houding naar naaste(n) en weet collega’s te betrekken bij een “niet-pluis gevoel”. Heeft een vragende houding om te kunnen herkennen in hoeverre de gevolgen van het NAH, karakter, en de omgeving, de situatie complex kunnen maken voor de naaste(n). |
Onderwerp | Type hersenletsel en de gevolgen |
Werkvorm | Abstraheren |
Samenstelling | Individueel |
Tijd | 45 minuten |
Niveau | MBO |
1 Er zijn verschillende oorzaken voor hersenletsel. Bestudeer de onderstaande tekst :
Bron: https://www.verdermethersenletsel.nl/thema-s/oorzaken-hersenletsel-nah
2 Niet altijd komt iemand die een van de bovenstaande situaties (onder 1) heeft doorgemaakt, in een ziekenhuis of het revalidatiecentrum terecht. Soms ook worden mensen snel naar huis verwezen omdat de meest acute spoed voorbij is en men snel lijkt te herstellen. Toch zijn er veel mensen die in een later stadium problemen ondervinden.
Kijk via de volgende link naar de 7 signalen die wijkprofessionals kunnen oppikken: 7 signalen voor NAH
Bij onderdeel nr. 6 zie je dat de omgeving iets anders kan zien dan wat er daadwerkelijk aan de hand is. Lees dat heel goed en leer het uit je hoofd door de rechterkolom te bedekken met je hand en de onderliggende beschadigingen te noemen bij de linkerkolom.
3 Lees het laatste signaal (nr. 7 in de link) nog eens goed: signalen bij de mantelzorger. Schrijf ze uit.
Hoe kan de mantelzorger volgens jou kennis krijgen van de signalen die je zojuist gelezen en geleerd hebt? De mantelzorger weet immers niet dat er iets van hersenletsel aan de hand is. Hoe kan de mantelzorger omgaan met de eigen vermoedens? Wat is de meest logische weg naar professionele ondersteuning om deze vermoedens te bespreken?