E-learning Informele Zorg

Lotgenotencontact

KerntaakVersterken
CompetentiesDe professional ziet ervaringskennis als een belangrijke bron van kennis. De professional stimuleert de mantelzorger om zijn eigen leven te blijven leven en maakt hem attent op de valkuilen van het ‘mantelzorger zijn’. De professional geeft advies en praktische informatie over het regelen van respijtzorg, een mantelzorgmaatje, deelname aan een praatgroep.
OnderwerpLotgenotencontact
WerkvormConceptualiseren, toepassen
SamenstellingIndividueel of in twee-drietallen.
Tijd60 minuten
Niveauhbo

Je gaat op zoek naar groepen ervaringsgenoten en wijst de mantelzorger hierop.

Op deze website vind je informatie over lotgenotencontacten ook wel ervaringsgenotengroep genoemd. Lees dit zorgvuldig door.  Wat is kenmerkend voor een lotgenotencontact? Ga ook op zoek naar andere plekken waar deze groepen samen komen. Breng je bevindingen samen in een kort verslag.

Sommige mantelzorgers worden voortdurend heen en weer geslingerd tussen aan de ene kant de wens voor de ander (ouder/partner) te zorgen, en aan de andere kant het verlangen een eigen leven te leiden en bijvoorbeeld een hobby uit te oefenen, vrienden te bezoeken, te werken of op vakantie te gaan.

‘Het is niet zo dat ik niet graag voor mijn moeder zorg, maar het duurt nu veel langer dan we van tevoren hadden gedacht. Voor ik het weet, ben ik zelf oud en is een groot deel van mijn leven voorbijgegaan. Maar zodra ik aan mezelf denk, denk ik ook weer aan mijn moeder. Ik kom er niet uit.’

  • Maak een analyse voor deze casus daarbij in gedachte nemend dat deze mantelzorger mogelijk gaat deelnemen aan een groep ervaringsgenoten. Hoeveel baat zou deze mantelzorger bij de groep kunnen hebben? Welke schade zou het kunnen berokkenen?

Ga zelf op zoek naar meer informatie die je voor je analyse kunt gebruiken. Denk aan ervaringen met lotgenotengroepen, zowel ‘positief’ als ‘negatief’. Je kunt ook informatie gebruiken over het maken van een SWOT analyse. Dit kan je helpen bij het maken van de analyse.

  • Bedenk op basis van welke gevonden argumenten je het gesprek met de mantelzorger in gaat. Wat wil je met de mantelzorger bespreken waar het gaat om deelname aan een groep? Hoe ga je dat aanpakken?
  • Bespreek, wanneer jullie de opdracht in een groepje maken, jullie bevindingen. Waar liggen overeenkomsten en verschillen? Kunnen jullie tot iets gezamenlijks komen?