De opdrachten
Netwerk rond mannelijke mantelzorgers
HBO | Netwerk rond mannelijke mantelzorgers | Drietal | 60-75 minuten
Deze opdracht gaat over de goede afstemming in het netwerk van mannelijke mantelzorgers. Hiervoor kan je delen van de volgende publicatie lezen: https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/Mannen-en-mantelzorg.pdf Lees pagina 1 t/m 11 van deze publicatie. Je ziet hieronder een plaatje uit dezelfde publicatie. Bespreek met elkaar de vooroordelen die uit dit plaatje spreken. Benoem er minimaal vijf. Bron: pagina 16 […]
Ervaringskennis van het netwerk
HBO | Ervaringskennis van het netwerk | Individueel | 180 minuten
Voor deze opdracht ga je ervaringskennis uit het sociale netwerk van iemand met NAH ophalen. Kun je vanuit je (vrijwilligers)werk, stage of eigen netwerk in contact komen met iemand uit het sociale netwerk? Probeer in ieder geval achter het volgende te komen: Hoe ervaart diegene zijn rol als vriend, kennis buur of (…..)? Welke tips […]
De kunst van het vragen stellen
MBO | De kunst van het vragen stellen | Tweetal | 45 minuten
MEE maakt in hun werkwijze: ‘Sociale Netwerk Versterking’ gebruik van “De kunst van het vragen stellen’ van Willem Verhoeven. Daarin worden vijf typen vragen onderscheiden. – Bewustzijnsvragen; waaronder de volgende vragen vallen: 1) Concretiserende vragen die de verteller de kans geven om een concreet beeld van de situatie te schetsen. Het gaat dan om vragen […]
Rouw van familie en vrienden
HBO | Rouw van familie en vrienden | Individueel | 60 minuten
Lees de tekst over ‘rouw bij levend verlies’ op hersenletsel-uitleg.nl. Schrijf voor jezelf op welke onderdelen van de tekst specifiek van toepassing zijn op naasten. In de tekst lees je dat zowel de persoon met NAH, de mantelzorger en andere naasten te maken kunnen krijgen met rouw. Hoewel de impact op de mantelzorger het grootst […]
Netwerkbijeenkomst
HBO | Netwerkbijeenkomst | Groep (tweetal) | 60 minuten
Bekijk het volgende filmfragment over Uwe die mantelzorger is voor zijn partner Ilona. Jij bent als begeleider bij hen betrokken. Je hebt Uwe leren kennen als een man met een positieve instelling. De laatste tijd valt het op dat hij pessimistisch is. Hij komt gehaast en oververmoeid over. Uwe krijgt nu hij ouder wordt […]
Instrumenten en methoden
HBO | Instrumenten en methoden | Individueel | 45 minuten
Voor deze opdracht maak je gebruik van de publicatie Aan de slag met sociale netwerken van Movisie. Je krijgt eerst een aantal vragen. Zoek het antwoord op, typ het antwoord in en kijk in hoeverre je het goed hebt gedaan. 1.Welk instrument gebruik je om familiebanden in kaart te brengen? 2. Benoem wanneer een genogram […]
Wilsbekwaamheid
HBO | Wilsbekwaamheid | Groep (tweetal). | 60 minuten
Casus Rinus is student Economie en Recht, 24 jaar oud. Omdat hij naast zijn studie graag iets voor een ander wil doen heeft hij zich drie maanden geleden aangemeld bij vrijwilligersorganisatie Handje helpen. Om de week maakt hij een korte wandeling met Lia waarna ze samen nog een terrasje pakken. Lia kreeg twee jaar geleden een […]
Betekenisvolle activiteiten
HBO | Betekenisvolle activiteiten | Individueel | 60 minuten
‘Qua sociaal leven is sowieso alles op een lager pitje komen te staan. Verjaardagen zijn te druk en slaan we meestal over. Vreemd genoeg lukken grote feesten wel, maar dat komt omdat je je dan toch weer richt op degene met wie je praat. Alcohol is ook hetzelfde: hij voelt zich steeds een beetje dronken, […]
De bijzondere plek van mannen in het netwerk
HBO | De bijzondere plek van mannen in het netwerk | Drietal | 60 minuten
Deze opdracht gaat over het praktisch meedenken door het netwerk van mannelijke mantelzorgers. Hiervoor kan je delen van de volgende publicatie lezen: https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/Mannen-en-mantelzorg.pdf Lees de introductie op pagina 7, 8,en 9 en de zeven aandachtspunten op pagina 10 en 11 van deze publicatie. Je ziet hieronder een plaatje uit dezelfde publicatie. Bespreek met elkaar de […]
Het perspectief van het netwerk
MBO | Het perspectief van het netwerk | Individueel | 3 uur toaal
Binnen deze opdracht ga je in gesprek met iemand uit het sociale netwerk van degene met NAH. Het doel van het gesprek is het leren kennen van het perspectief van (iemand uit) het netwerk en het gebruiken van de ervaringskennis uit het netwerk. Leg contact met iemand uit het sociale netwerk van iemand met NAH. […]