E-learning Informele Zorg

Betekenisvolle activiteiten

KerntaakVersterken
Competenties-Faciliteert het organiseren van betekenisvolle activiteiten. Heeft aandacht voor wederzijdsheid en houdt rekening met de gedragskenmerken en belastbaarheid van degene met NAH.
OnderwerpBetekenisvolle activiteiten
WerkvormToepassen
SamenstellingIndividueel
Tijd60 minuten
NiveauHBO

‘Qua sociaal leven is sowieso alles op een lager pitje komen te staan. Verjaardagen zijn te druk en slaan we meestal over. Vreemd genoeg lukken grote feesten wel, maar dat komt omdat je je dan toch weer richt op degene met wie je praat. Alcohol is ook hetzelfde: hij voelt zich steeds een beetje dronken, dus een paar glaasjes slaan er hard in. Op vakantie gaan is lastig, los van het financiële plaatje. Uit eten doen we nauwelijks meer, misschien een keer per jaar. Dan kijk ik ook goed waar het is, of we op een rustig plekje kunnen zitten enzovoorts. Vaak is het toch te druk en lawaaiig. Vroeger was het en-en. Nu is het of-of. Oftewel: we moeten dingen heel duidelijk inplannen en als er de volgende dag ook iets op het programma staat, moet een van beide dingen soms geschrapt worden. Spontaan dingen doen zit er ook niet in, dat maakt hem verward en haalt zijn hele dag overhoop. Als er ergens naartoe gaan, rijd ik. Dat scheelt dan weer wat energie voor hem. Wat het moeilijk maakt, is dat je weinig aan hem ziet. Dus mensen zeggen: “Goh, wat fijn dat je helemaal weer de oude bent” en dat frustreert. Een geamputeerd been is wat duidelijker. Financieel gaat het ook niet optimaal. Ik heb vorig jaar een jaar in loondienst gezeten, maar omdat er weinig werk over was, is mijn contract niet verlengd. Ik ben dus weer gaan freelancen. Barts inkomen is door het ongeluk meer dan gehalveerd, waardoor het moeite kost elke maand weer de vaste lasten op te hoesten. Verhuizen naar een goedkopere woning is geen optie. De locatie waar we nu wonen is goed, want rustig, en verandering van omgeving zal echt een terugslag betekenen. Bart was via de autosportfederatie verzekerd, maar die hebben, na ruim drie jaar, toch wat moeite om over de brug te komen met hun uitkering. Hij is door hen 23% afgekeurd (!), maar we zijn daar niet mee akkoord gegaan, dat speelt dus nog. Maar intussen trekken mijn werkzaamheden ook weer wat aan, dus ik heb goede hoop.’

Bron: Barts crash, de blogs https://www.scribd.com/document/38056062/Barts-crash-De-blogs

 

  1. Lees bovenstaande tekst van Annemieke Hulzebos over het herstelproces van haar partner. Maak een collage (digitaal of op papier) waarbij je tot uiting brengt wat hersenletsel voor gevolgen kan hebben wanneer het gaat om sociale activiteiten. Ga op zoek naar bijvoorbeeld plaatjes, stukjes tekst, woorden, kleuren, foto’s (uit bladen of zelfgemaakt).
  1. Stel je eens voor dat jij als professional betrokken bent bij deze casus. Welke rol zou jij kunnen hebben wanneer het gaat om het organiseren van betekenisvolle activiteiten?
  2. Schrijf in steekwoorden op waar rekening mee gehouden moet worden bij het ondernemen en organiseren van activiteiten in deze casus.
  1. In de casus staat ‘Dus mensen zeggen: “Goh, wat fijn dat je helemaal weer de oude bent” en dat frustreert.’ Stel je voor dat je als professional contact hebt met deze mensen. Ze geven aan dat sociale contacten teruglopen. Wanneer vrienden spontaan bellen om af te spreken moeten zij afzeggen omdat het Bart teveel vermoeit. Gezamenlijke activiteiten die voor het ongeluk werden ondernomen kosten Bart teveel energie. Contacten lopen terug met diegenen die niet inzien wat er aan de hand is of zelf te weinig uit het contact halen. Wanneer activiteiten zijn afgestemd op de belastbaarheid van Bart en er sprake is van wederkerigheid is de kans groot dat leden uit het netwerk langer betrokken blijven.Beschrijf 2 activiteiten die mogelijk zowel voor Bart als voor leden uit het netwerk als waardevol kunnen worden ervaren. Kies tenminste vijf gevolgen van NAH die mogelijk in de casus van toepassing zijn en beargumenteer waarom daar rekening mee gehouden is binnen de twee gekozen activiteiten.
  1. Schrijf vervolgens een zelf een korte blog waarin je beschrijft hoe jij binnen jouw werk mensen met hersenletsel en leden uit het sociale netwerk zal inspireren om samen leuke dingen te doen. Laat daarin zien hoe je zal zorgen dat de activiteiten betekenisvol zijn voor degene met hersenletsel en voor leden uit het netwerk.