E-learning Informelezorg

De opdrachten

Openingsvragen bij brusjes

MBO | Openingsvragen bij brusjes | Drietallen | 30 minuten

Bespreek met één of twee collega’s of medestudenten wat jullie goede openingsvragen zouden vinden om in contact te komen met de brusjes. Gebruik daarvoor tenminste drie eigen praktijkvoorbeelden óf de volgende casussen. Je kunt ook kijken op de site www.brussenboek.nl naar de blogs van brusjes. Casus 1                Floor Vlaskamp   (www.brussenboek.nl) Floor Vlaskamp, zus van Ann: […]

start

Inleven in de ouders van pubers met een (L)VB

MBO | Inleven in de ouders van pubers met een (L)VB | In vijftallen | 45 minuten

Opdracht: 1.) Kijk naar de eerste 10 minuten, of naar de trailer, van de volgende documentaire: Titel: 3LAB: ‘Deze zomer is van mij – jongeren met een LVB zelfstandig op vakantie’ Uitzenddatum: 31 januari 2016 Deze zomer is van mij Voor de eerste keer zonder ouders, maar mét begeleiders op vakantie naar Blanes. De nieuwe […]

start

Eigen (onzichtbare) proces van de ouders en brussen

MBO | Eigen (onzichtbare) proces van de ouders en brussen | In drietallen | 90 minuten

In deze opdracht ga je in voorbeelden aangeven hoe het proces van de ouders en brussen eruit kan zien en hoe de mantelzorger daarin zal worden ondersteund. Het gaat om situaties waarin voor de ‘buitenwereld’ er weinig tot niets aan de hand lijkt. Uit: Het Broers- en zussenboek van Anjet van Dijken. Meer informatie: www.lannoocampus.nl […]

start

Minicollege over de gevolgen voor de ouders en brussen

MBO | Minicollege over de gevolgen voor de ouders en brussen | In drietallen | 120 minuten

Je geeft een presentatie over de consequenties van de (zichtbare en niet- zichtbare) gevolgen van (L)VB en koppelt dit aan de gevolgen ervan voor de ouders/brussen. Op de beginpagina van deze e-learning is een lijst gegeven van literatuur en informatie via sites over (L)VB en mantelzorg. Ga naar de bronnen van thema 1: “Gevolgen van […]

start

Vragende houding

MBO | Vragende houding | In drietallen | 90 minuten

Opdracht Beschrijf in een verslag hoe in een rollenspel of gesprek: 1) de vragende houding van invloed is geweest op het leren kennen van de gevolgen op naaste(n) 2) degene met (L)VB, de ouders, de brussen en zorgvrijwilligers als samenwerkingspartners zijn beschouwd. Uitwerking Zoek minimaal 5 filmpjes over (L)VB, informele zorg en professionele zorg. Bekijk […]

start

Inleven in de situatie van de ouders/ brusjes

MBO | Inleven in de situatie van de ouders/ brusjes | In drietallen | 60 minuten

Ouders en brusjes kunnen behoefte hebben aan een professional die regelmatig contact opneemt. Zij worden niet altijd gezien en zijn niet altijd in beeld. Toch is daar alle reden toe. Het leven van de ouders en brusjes wordt sterk bepaald door de persoon met (L)VB. Zij hebben te maken met eigen kwesties die te maken […]

start