E-learning Informelezorg

De opdrachten

Het eigen netwerk van de mantelzorger

HBO | Het eigen netwerk van de mantelzorger | Groep (5-10) | 45 minuten

In 2013 schreef Mezzo het volgende 43% van de mensen die langdurig voor een ander zorgen zijn eenzaam. Het landelijke eenzaamheidspercentage is 10%, mantelzorgers zijn dus opvallend eenzaam. In deze opdracht gaan jullie in gesprek over manieren om het eigen netwerk van de mantelzorger te behouden of te vergroten. Neem per stelling eerst 5-10 minuten […]

start

Krachten en beperkingen van vrijwilligers

HBO | Krachten en beperkingen van vrijwilligers | Individueel | 80 minuten

Bekijk het fragment hersenletsel en familiekracht. Hier zie je het verhaal van Marieke en de rol die haar netwerk heeft gespeeld na het ontstaan van het hersenletsel. Rond de 23:00 wordt er gesproken over mensen met een kleiner netwerk. Hen wordt geadviseerd om contact te zoeken met professionals om een koppeling met een vrijwilliger tot […]

start

Behouden van het gezamenlijke netwerk

HBO | Behouden van het gezamenlijke netwerk | Individueel | 90 minuten

Voor deze opdracht gebruik je de publicatie Aan de slag met sociale netwerken. Je gaat daadwerkelijk aan de slag met sociale netwerken. Is er op jouw stageplek, (vrijwilligers)werkplek iemand die gebaat is bij het behouden en/of versterken van het netwerk? Wanneer dat zo is kies je deze persoon uit om de opdracht bij uit te […]

start

Netwerk rond mannelijke mantelzorgers

HBO | Netwerk rond mannelijke mantelzorgers | Drietallen | 60 minuten

Deze opdracht gaat over het praktisch meedenken door het netwerk van mannelijke mantelzorgers. Hiervoor kan je delen van de volgende publicatie lezen: https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl/Mannen-en-mantelzorg.pdf Lees de introductie op pagina 7, 8,en 9  en de zeven aandachtspunten op pagina 10 en 11 van deze publicatie. Je ziet hieronder een plaatje uit dezelfde publicatie. Bespreek met elkaar de […]

start

Respijtzorg

HBO | Respijtzorg | Individueel | 60 minuten

Voor deze opdracht heb je potloden of stiften nodig en twee (grote) vellen papier. In het midden schrijf je de naam van de plaats waar je studeert, stage loopt of (vrijwilligers)werk doet. Zoek op het internet naar respijtzorg mogelijkheden in de omgeving. Denk aan dagbesteding voorzieningen, logeerhuizen, vrijwilligers. Je gaat nu op het vel papier […]

start

Betekenisvolle activiteiten

HBO | Betekenisvolle activiteiten | Individueel | 60 minuten

‘Qua sociaal leven is sowieso alles op een lager pitje komen te staan. Verjaardagen zijn te druk en slaan we meestal over. Vreemd genoeg lukken grote feesten wel, maar dat komt omdat je je dan toch weer richt op degene met wie je praat. Alcohol is ook hetzelfde: hij voelt zich steeds een beetje dronken, […]

start

Wilsbekwaamheid

HBO | Wilsbekwaamheid | Groep (tweetal). | 60 minuten

Casus Rinus is student Economie en Recht, 24 jaar oud. Omdat hij naast zijn studie graag iets voor een ander wil doen heeft hij zich drie maanden geleden aangemeld bij vrijwilligersorganisatie Handje Helpen. Om de week maakt hij een korte wandeling met Lia waarna ze samen nog een terrasje pakken. Lia kreeg twee jaar geleden […]

start

Instrumenten en methoden

HBO | Instrumenten en methoden | Individueel | 45 minuten

Voor deze opdracht maak je gebruik van de publicatie Aan de slag met sociale netwerken van Movisie. Je krijgt eerst een aantal vragen. Zoek het antwoord op, typ het antwoord in en kijk in hoeverre je het goed hebt gedaan. Welk instrument gebruik je om familiebanden in kaart te ? Genogram Benoem wanneer een genogram […]

start

Netwerkbijeenkomst

HBO | Netwerkbijeenkomst | Groep (tweetal). | 60 minuten

  Bekijk het volgende filmfragment over Uwe die mantelzorger is voor zijn partner Ilona. Jij bent als begeleider bij hen betrokken. Je hebt Uwe leren kennen als een man met een positieve instelling. De laatste tijd valt het op dat hij pessimistisch is. Hij komt gehaast en oververmoeid over. Uwe krijgt nu hij ouder wordt […]

start

PGB

HBO | PGB | Groep (tweetal). | 60 minuten

Dit in de klankbord bespreken. Wie van jullie komt (en hoe dan) kwesties rondom wilsbekwaamheid tegen? In de Zorgstandaard NAH staat een stukje over wilsbekwaamheid.  Mijn idee is een realistische casus waar dilemma’s inzitten en studenten daarover een gesprek te laten voeren en/of een reflectie te schrijven. Hoe kijken jullie daarnaar en wie zou daar […]

start