Ervaringsgenoten
Kerntaak | Verlichten |
Competenties | -Maakt de mantelzorgers attent op de mogelijkheden van ondersteuning van ervaringsgenoten, al dan niet via bestaande organisaties. |
Onderwerp | Ervaringsgenoten |
Werkvorm | Ervaren, toepassen |
Samenstelling | Individueel |
Tijd | 45 minuten |
Niveau | MBO |
- Bekijk de site ONK Je ziet dat deze site is opgericht door ouders met een kind met NAH. De site is bedoeld voor ervaringsgenoten. Ook op hersenletsel-uitleg.nl staan diverse ervaringsverhalen.
Welke inzichten geven de tips en verhalen op deze sites jou?
Wat is volgens jou het verschil met inzichten die je opdoet in andere situaties bijvoorbeeld in een professionele omgeving (waar het niet direct gaat om ervaringsverhalen)?
- Deze ontmoetingsplekken bieden de mogelijkheid om ervaringen uit te wisselen. In het boek ‘Communicatie bij Hersenletsel. Begrijpen we elkaar?’ [1] wordt geschreven dat er verschillende initiatieven zijn opgezet om mensen met hersenletsel bijeen te brengen, hun netwerk te vergroten en ze te laten profiteren van elkaars ervaringen. Muller en Kruger (2008) worden aangehaald omdat uit hun onderzoek blijkt dat mensen met hersenletsel behoefte hebben aan lotgenotencontact. Hierbij is het van belang dat zij peers [2] treffen waarmee zij zich in voldoende mate kunnen identificeren.Denk je dat mantelzorgers dezelfde behoefte hebben? Geef tenminste drie argumenten bij je antwoord.
- Nu is het de vraag of er in de regio waar jij werkt, studeert of stageloopt ook initiatieven zijn die aan deze behoefte voldoen. Ga voor onderstaande casus op zoek naar plekken (zowel in het ‘echt’ als digitaal) waar ervaringsgenoten elkaar ondersteunen.
Norma is vijfendertig jaar oud en woont samen met haar partner en drie kinderen in Amsterdam. Norma is opgegroeid in Suriname en woont twintig jaar in Nederland. Norma is muzikaal en is werkzaam als leidinggevende in de ICT- sector. Vorig jaar, toen haar jongste kind nog maar drie maanden oud was, is haar oudste zoon Jimmy gevallen tijdens het buitenspelen. In eerste instantie leken de gevolgen mee te vallen maar geleidelijk aan bleken de gevolgen groter dan gedacht. Er bleek sprake van traumatisch hersenletsel. Jimmy is tien jaar oud en kan sinds het ongeluk niet meer goed meekomen op school. Hij overziet zijn taken niet, is prikkelgevoelig en kan zijn emoties niet (meer) in de hand houden. Er is nauwelijks sprake van zelfinzicht. Jimmy vindt het fijn om met de hond te gaan wandelen en om met Norma naar muziek te luisteren. Norma worstelt met het verdelen van haar aandacht. Ze is minder gaan werken; van fulltime naar drie dagen in de week. Ze heeft vriendinnen in de stad met wie ze eerder regelmatig naar musea en concerten ging, ze wil aandacht hebben voor haar partner en haar twee andere kinderen, muziek maken, in staat zijn haar werk goed te kunnen doen en Jimmy de zorg en aandacht geven die hij nodig heeft.
Gebaseerd op een casus uit het hoofdstuk ‘Werken met mensen met niet-aangeboren hersenletsel en hun naasten. Ondersteuning in het dagelijks leven (Brandts & Witteveen)’, in het Handboek Werken in de Wijk (Wilken & Bergen Red. 2016).
[1] Witteveen, Admiraal, Visser & Wilken (2010)
[2] Leeftijdsgenoten of mensen met hetzelfde vak of dezelfde interesse. Ook kan dit gebaseerd zijn doordat men dezelfde soort ervaringen rond hersenletsel heeft.