E-learning Informele Zorg

Plan voor de toekomst

KerntaakVersterken
CompetentiesMaakt het mogelijk dat het netwerk een plan maakt voor de toekomst
OnderwerpPlan voor de toekomst
WerkvormToepassen
SamenstellingIndividueel
Tijd120 minuten
Niveauhbo

Casus

Aart (63) en Geesje (62) zijn al 35 jaar samen gelukkig. Een zegening, noemen ze het zelf, dat ze elkaar gevonden hebben. Hun drie kinderen wonen niet in de buurt, maar komen regelmatig bij hen langs met de kleinkinderen. Niet in de minste plaats omdat zij fijne herinneringen hebben aan hun geboortehuis en de grote tuin. Iedereen is dan ook heel verdrietig wanneer blijkt dat Geesje langzaam aan geheugenverlies krijgt. Aart probeerde in eerste instantie de lastige situaties waar Geesje in terecht kwam, te verbloemen. Maar toen Geesje steeds vaker de weg kwijt was, niet meer wist waarvoor ze naar de winkel ging en in telefoongesprekken de draad kwijt raakte, werd het Aart wel duidelijk dat het goed mis was. Hij heeft daarom zijn kinderen geïnformeerd en met hen besproken wat hen te doen stond. Via de huisarts werd een onderzoek aangevraagd en daaruit bleek inderdaad dat zich de eerste verschijnselen van een Alzheimer proces aftekenden. Uit Handboek Werken in de Wijk (2016). Wilken, J.P. en Bergen, A.M. (Red).

  1. Bekijk het filmpje: Toekomstplan. In het filmpje hoor je een casemanager dementie vertellen dat ze na de diagnose de familie/het netwerk bij elkaar brengt. Er zijn verschillende onderwerpen die dan in ieder geval besproken worden. De casemanager geeft aan dat zij als professional als het ware altijd drie stappen vooruit denkt. Dit betekent dat een diagnose dementie meestal niet betekent dat er moet worden nagedacht over een vervangende woonplek. Wel houdt de professional in de gaten wanneer dit mogelijk gaat spelen. Dit zorgt ervoor dat naasten zich niet onnodig druk maken over zaken waarvan nog onbekend is hoe die er straks gaan uitzien.
  2. Stel dat jij als professional betrokken zou zijn bij deze casus en binnenkort het eerste gesprek hebt met Aart en Geesje, hun drie kinderen, de buurman en een bevriend echtpaar. Dit is het eerste gesprek na de diagnose waarbij alle betrokkenen samenkomen. Bereid je voor op het gesprek. Welke punten zou je in ieder geval bespreekbaar maken? Je kunt hierbij, naast het filmpje, ook gebruik maken van de inzichten van Zorgbeslissingen nemen voor iemand met dementie en Rechtsbescherming bij dementie.
  3. Tijdens het gesprek wordt besproken dat de kinderen op vaste dagen naar hun ouders gaan. Enerzijds om Aart even vrijaf te geven, maar ook om zowel met Aart als met Geesje fijne momenten te creëren. Eén van de kinderen zou graag de financiën voor Aart en Geesje willen beheren. Dit naar tevredenheid van Aart en Geesje. Kan dat? En wat is daar voor nodig? De buurman geeft aan best iets te willen doen. Hij zou alleen niet weten wat. Je ziet in het gesprek dat Aart zich er ongemakkelijk bij voelt. Hij durft niet concreet iets te noemen. Hoe denk jij dat de buurman iets zou kunnen betekenen? Stel dat de buurman een hond heeft waar hij dagelijks mee gaat wandelen, dan is het een kleine moeite voor de buurman en van grote waarde voor Aart en Geesje om Geesje mee te nemen voor een wandeling. Bedenk zelf nog tenminste drie ondersteuningsmogelijkheden vanuit de buurman of anderen uit de buurt. Het is niet alleen maar geven. Waarin zou Geesje mogelijk iets voor de buurman of anderen in de buurt kunnen betekenen?  Bedenk hiervoor twee activiteiten.
  4. Stel dat Geesje in het volgende stadium van dementie komt en je weer alle betrokkenen bij elkaar brengt. Wat zou je dan belangrijk vinden om aan bod te laten komen?